X
تبلیغات
نیاز امروز

نیاز امروز
ثواب مطالعه و برداشت تمام مطالب هدیه به پیشگاه مولایمان امام زمان علیه السلام- با سپاس سليمانزاده 

مقدمه

            واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است . برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را شاهد باشیم. .

توليد ملى، حمايت از کار و سرمايه ايرانى» اگرچه شعاري به ظاهر اقتصادي است، اما بنا به تاکيد رهبر فرزانه انقلاب بخش عظيم حمايت از توليد ملي و کار و سرمايه ايراني به مردم باز مي‌گردد و نقش افراد جامعه در اين حمايت نه تنها کمرنگ‌تر از دولت و حلقه‌هاي اصلي اقتصاد توليد يعني کارگران و سرمايه‌گذاران نيست، بلکه اين نقش بسيار اساسي و با اهميت است، چراکه کم اقبالي افراد جامعه به توليدات داخلي ريشه‌اي فرهنگي دارد و اين موضوع حرکت چرخ‌هاي کار و صنعت را با چالش جدي مواجه مي کند و به وابستگي، عقب‌ماندگي و در نهايت رکود اقتصادي _ اجتماعي منجر خواهد شد.يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي فرهنگي موجود در جامعه ما «اسطوره کيفيت کالاي خارجي ،است .پديده‌اي که مانند بسياري از چالش‌هاي فرهنگي ديگر علاوه بر ريشه‌ تاريخي با ابزار قوي رسانه و از راه تبليغات گسترده کالاهاي خارجي در ذهن بيشتر افراد ايراني جاي گرفته‌است. «دلبستگي به توليدات بيگانه» امري است که رهبر فرزانه انقلاب از آن به عنوان «آفت اجتماعي» تعبير مي‌کنند.

در این نوشتار برآنم که آموزش و پرورش و مجموعه عظیم و تاثیر گذارآن ، معلم و دانش آموز را بعنوان یک نهاد موثر در نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای ایرانی و ملی معرفی و نقش کلیدی این دستگاه بزرگ نظام آموزشی در تحقق شعار سال 91را محقق نمایم  .

قسمتی از این شعارها که بعد فرهنگ‌سازی دارد، در نهاد آموزش و پرورش به شکل دقیق و درست توجیه و تبیین می‌شود و این نهاد به عنوان مرجعیت حرکت‌های تأثیرگذار در آگاه‌سازی رسالت سنگینی بر عهده دارد.

از منظر فرهنگ‌سازی، نقش معلمان و عوامل آموزش و پرورش به عنوان نقش یک مرجعیت حائز اهمیت است به طوری که معلمان می‌توانند هم دانش‌آموزان و هم طبقات دیگر جامعه را درست و دقیق از محتوا و اصالت این پیام آشنا کنند. نقش آموزش و پرورش را در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف باید مهم شمردچرا که تغییر فرهنگ مصرف با مدیریت آموزش و پرورش و همکاری دانش آموزان امکان پذیر است.

 مدارس به سبب حضور كودكان و نوجوانان و تاثیر پذیری آنان در جامعه بویژه خانواده، نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی  حمایت از تولید ملی و استفاده از كالاهای ایرانی دارند.

باید اذعان کرد ،نقش مهم و تاثیر گذار آموزش و پرورش در فرهنگسازی شعار امسال و اصلاح فرهنگ غرب زدگی بسیار حائز اهمیت بوده که آموزش و پرورش با در اختیار داشتن 14 میلیون نفر از جمعیت کشور که معادل یک چهارم کل جمعیت است می تواند در تبیین الگوی استفاده از کالاهای ایرانی و اصلاح فرهنگ بیگانه تاثیر فراوانی داشته باشد.

بنابر این راهکارهای پیشنهادی در 4 حوزه موثر  با محوریت آموزش و پرورش ،  مدرسه ، معلم ، دانش آموز مورد توجه قرار میگیرد .

 واژه های کلیدی :

تولید، داخلی ، ملی ، پژوهش ، آموزش و پرورش ، معلم و دانش آموز ، مصرف ، خارجی ، وابستگی ، راهکار ، اسطوره ، نقش ، وزارت ، مدارس

 راهکارهای پیشنهادی

الف – وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش بعنوان سکاندار نظام تعلیم و تربیت و هسته مرکزی تهیه و تولید محتوای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز مدارس و زیر مجموعه های خود میتواند نقش اثر گذار و بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تولید داخلی و ملی داشته باشد . همه ساله انبوه بسیار زیادی از تجهیزات مدارس نوساز توسط آموزش و پرورش تهیه و در اختیار مراکز و استانها قرار میگیرد . لذا در گام اول بایستی  :

·    سعی وزارت در عقد قرار دادها و پیمانسپاریها منطبق بر حمایت تولید و استفاده از تجهیزات آموزشی و تربیتی داخلی بوده و همت خویش را در کمک به کارخانجات ایرانی معطوف نماید .

·    تمام سازمانهای وابسته و مراکز استانها را ملزم به تهیه و استفاده از منابع داخلی شامل وسایل کمک آموزشی ، محتوای الکترونیکی ، تجهیزات اداری و دفتری نماید .

·    ارزیابی کمی و کیفی از اقدامات ادارات کل استانها را در میزان استفاده از تولیدات داخلی بعمل اورده و عاملین به این عمل را مورد تقدیر و تشویق قرار داده و متخلفان موضوع را راهنمایی و ملزم به تطابق اقدامات با اهداف تولید داخلی نماید .

·    قرار داد های را با وزارت تجارت و صنعت منعقد ،تا از دستاوردها و پژوهشهای معلمان مبتکر و خلاق در ارائه الگو برای تولید محتوای الکترونیکی جهت کاربردی کردن آنها در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهد .

·    با سازمان میراث فرهنگی و شهرداریها و صاحبان کارخانه ها توافق لازم معمول که علاوه بر ایرانگردی در تورهای دانش اموزی ، از کارخانجات و مراکز تولیدی بازدید  تا نسبت به محصولات داخلی اطلاعات کافی برای دانش اموزان جهت انتقال به خانواده ها حاصل شود .

·    در هفته معرفی مشاغل ادارات کل استانها و به تبع آن مناطق را برای برنامه ریزی جهت بازدید از مراکز تولید ملزم و برنامه ریزی های منسجم ترسیم شود .

·    در تولید کتب و تجهیزات اموزشی و پرورشی ، اولویت اول را به محصولات داخلی و ملی نموده و بر روی جلد کتب درسی توضیحات مختصر و مفید برای دانش اموزان در خصوص فواید و مزایای استفاده از کالای ایرانی را در عرصه بین المل ارائه گردد .

·        سالانه مسابقات و دوره های کوتاه مدت برای معلمان و دانش آموزان با محوریت فرهنگ مصرف کالای ایرانی برگزار نماید .

·    تدوین بخشی از هر موضوع درسی تاریخ و اجتماعی و حرفه و فن ( پایان موضوع درس ) با عنوان بیشتر بدانیم ، جهت آموزش مضرات مصرف کالای خارجی برای جلوگیری از بسط و گسترش وابستگی اقتصادی گنجانده شود .

·    راه اندازی نمایشگاه و تجهیزات آموزشی از تولیدات داخلی و فراهم سازی برگزاری اردو و بازدید دانش آموزان و معلمان جهت معرفی کالاها و خدمات ملی .

·        استفاده از معلمان و دانش آموزان و اساتید پژوهش محور در ارائه ایده های موثر در تولید داخلی و کاربردی در آموزش و پرورش .

·    باور اینکه جوانان به ویژه دانش آموزان بهترین سفیران نظام آموزشی در خانواده ها برای آگاهی بخشی به اولیاء در استفاده از تولید ملی و کالای داخلی است .

·        برای همه مسئولان مصرف تولیدات داخلی باید یک الزام قانونی و شرعی داشته باشد .

·    وزارت آموزش و پرورش باید تعمیق لازم را با صنعت و تولید بعمل آورد و رابطه بین علم و صنعت داخلی را هر چه بیشتر عمق ببخشد و رونق اقتصاد داخلی را در مدارس و موضوعات درسی نه برای امسال ، بلکه برای همیشه مد نظر قرار داده و از تجربیات سایر کشورها در غنا بخشیدن به محتوای علمی دروس در زمینه کمک به صنعت بهره لازم را ببرد .

ب- مدارس

·    هماهنگی با ادارت و مدیریتها برای حضور دانش آموزان در مراکز تولیدی و کارخانجات داخلی بویژه وسایل مصرفی شامل ماژیک ، گچ، تخته ، چسب و کاغذ ، که مصرف بیشتر دارند .

·        برگزاری مسابقات انشاء و روزنامه دیواری در بین دانش آموزان با محوریت کالای ایرانی و مصرف داخلی .

·        توجیه اولیاء دانش آموزان در جلسات انجمن اولیاء و مربیان برای تهیه مایحتاج نوشتاری با اولویت کالای تولید داخلی .

·    برگزاری مسابقات ورزشی با موضوع اندیشه ایرانی ، تولید ملی ، با نصب بنر و پارچه نوشته از مزایای استفاده کالای ایرانی در محوطه میدان ورزشی .

·        برگزاری تورهای کارخانه گردی در هفته مشاغل .

·        هماهنگی معلمان در جلسات شورای دبیران برای انتقال ارزش و نتیجه شعار سال در بین دانش آموزان .

·        استفاده از دانش آموزان بعنوان مبلغ و همیار کالای ایرانی در خانواده ها.

·    بکار گیری مربیان با تجربه در جلسات آموزش خانواده برای تبیین مزایای استفاده از کالای ایرانی بعنوان پشتوانه تولید داخلی و جلوگیری از وابستگی اقتصادی .

·        تشویق و تقدیر از معلمان و دانش آموزانی که بیشترین کمک را برای نهادینه کردن شعار سال داشته اند .

·        تلاش در جهت خرید و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدرسه از کالاهای تولید داخلی .

ج- معلمان

معلم بعنوان عضو موثر نظام آموزشی در آموزش و القاء دقیق از محتوا و اصالت پیام شعار سال میتواند نقش آفرینی نماید .و فرهنگ صحیح استفاده از تولید داخلی را توسط دانش آموزان به خانواده و سطح جامعه منتقل کند . در این راستا رسالت معلمی ایجاب مینماید :

·    همواره در کنار آموزش و تفهیم موضوعات دینی و اخلاقی و علمی ، نگاهی عمیق به عمق پیام رهبری داشته و دانش آموزان را تشویق به هدایت خانوده ها به سوی پرهیز از فرهنگ مصرفگرایی اجناس خارجی و حمایت از تولید داخلی داشته باشد .

·    معلمان بعنوان طلایه داران فرهنگ مبارزه با وابستگی اقتصادی کشور ، خود طلایه دار و رهبر استفاده از کالای داخلی را در زندگی خود عملی نموده و در مناسبتهای مختلف دانش آموزان و اولیاء آنان را هدایت به حمایت از کالای بومی و ملی نماید .

·    تدریس عملی معلم که همان رفتار عینی او در کنار آموزش تئوری مفاهیم است میتوانند تعیین کننده و الگو برای شاگردان خود باشد و سخن خود را در قالب پیام شعار سال به دانش اموزان و خانواده ها و در نگاه کلی به جامعه منتقل و از آن بهره کافی را در جهت کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بعمل آورد .

·        پیامد ها و تبعات ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخلی توسط معلمان بایستی منتقل شود .

چ- دانش آموزان

دانش اموزان که جمعیتی نزدیک به 14 میلیون نفر را شامل میشود میتواند در تبیین الگوی استفاده از کالای ایرانی و اصلاح فرهنگ بیگانه تاثیر بسزایی داشته باشند .

·    دانش آموز میتواند فضایی با نشاط برای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد نماید که اینان مهمترین سرمایه های کشور و بعنوان نسل پویا ، گام اول را در خانواده ها بردارند .

·    تجربه استفاده از دانش آموزان بعنوان همیار پلیس در چند سال اخیر خود گواه روشنی بر این موضوع است که آنان میتوانند سخن اثر گذار در بین خانوده و سطح عمومی جامعه در جهت ایجاد رغبت به استفاده و بهره مندی از تولید داخلی داشته باشند .

·    دانش آموزان قادرند خانواده ی خود را در خرید مبلمان ، مصالح ساختمانی ، لوازم تزیینی ، اسباب بازی و پوشاک هدایت و رهبری نماید بشرطیکه پیام معلم در او قبلا کارساز بوده باشد .

·    دانش آموز میتواند فرهنگ برتر شناخته شدن کالاهای خارجی را در برابر تولیدات ملی آن چنان بشکند که رغبت افراد و گرایش آنان به وسایل خارجی برای همیشه به انزوا کشیده شود .

·        جمله  MADE IN IRAN:توسط دانش آموزان در خانوادها ترویج داده شود .

[ یکشنبه 10 اردیبهشت1391 ] [ 17:32 ] [ رمضان سلیمانزاده - چالدران ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

الهي كفي لي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فجعلني كما تحب
آنچه زندگی را بر آن استوار ساختم : همه اش تدبیر بود نه تردید چون تردید بی تدبیری است .
دبیر دینی و قرآن و عربی ،دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته الهیات و معارف اسلامی .
هدف از راه اندازي اين وبلاگ ، پرداختن به موضوعات ديني به خصوص به منصه ظهور رساندن زندگاني و فضايل اهل بيت عصمت و طهارت . كاري است بسيار پرارج و با صواب كه بر دوش همه عاشقان خاندان پيامبر و رهروان علوي و فاطمي سنگيني ميكند . باشد كه اين انديشه و عمل سبب نشر و ترويج فرهنگ اهل بيت عليم السلام اجمعين و خدمتي است هر چند كوچك ولي با بركت و مقدس كه رجاء واثق دارد مورد قبول پيشگاه مقدس احديت واقع گردد . اللهم اني اسئلك بجلالك و جمالك و كرامتك : مرا در سختي و گرفتاري چنان كن كه ديگران در خوشي و آسايش چنانند .آمين يا رب العالمين .